Zobraziť viac
Trápi Vás nepríjemný zápach v aute?
Po zapnutí klimatizácie cítite zatuchlinu?
Chystáte sa na dovolenku autom?
Veľa cestujete?
Ste alergik, alebo prevážate deti?
Prevážate zviera?
Ak áno, potom čítajte ďalej
Dezinfekcia ozónom nie je žiadna novinka a pre svoj účinok je rozšírená vo viacerých oblastiach (napr. zdravotníctvo, dezinfekcia vody...). Pomocou špeciálneho zariadenia vytvárajúceho ozón z ovzdušia je odteraz možné využiť dezinfekciu ozónom aj v automobiloch. Na rozdiel od chemického čistenia nemáte auto vlhké a takisto nemáte ten nepríjemný pocit chémie v aute.
Alergie a zdravotné problémy sú dnes už žiaľ súčasťou nášho života. Čoraz viac času trávime v aute, preto by sme k tomuto priestoru mali pristupovať zodpovedne. Najhoršie sú problémy, ktoré nevidíme. Baktérie, plesne, mikroorganizmy nadšene rastú v rôznych škárach auta a najmä v priestore klimatizácie a ventilácie.
Čo všetko ozón v aute dezinfikuje?
1. Systém vetrania a klimatizácie
2. Kompletný priestor kabíny
Hlavne v autách vybavených klimatizáciou je problém s nadmernou produkciou vlhkosti (najmä na výparníku), kde je ideálny priestor pre vznik rôznych plesní a baktérií. Tie sú následne vzduchotechnikou šírené do celého auta. Ľudia tento problém zvyčajne začínajú riešiť až keď ich nepríjemný zápach ktorý vytvárajú obťažuje. To je už ale neskoro. Dôležitá je prevencia. Najmä ak v aute vozíte alergikov, astmatikov, malé deti, alebo v ňom trávite väčšinu dňa je pre Vás dezinfekcia ozónom potrebná najmenej 1x za rok. Ozón Vám taktiež vydezinfikuje komplet celý interiér a miesta, ktoré sa pri bežnom chemickom čistení vyčistiť nedajú. Molekuly ozónu sú totiž omnoho menšie.
/uploads%2Fzlavadna.sk%2Fdeal%2Fimages%2F2013%2F0510%2F13681730717924.jpg)
Ozón neprekrýva, ale odstraňuje
Hlavnou výhodou ozónu je, že sa ním neriešia príznaky, ale príčina nepríjemností v aute. Akékoľvek problémy so zápachom sú bakteriálneho pôvodu a vznikajú najmä vo vlhkom prostredí klimatizácie auta, odkiaľ sa rozširujú do kabíny. Ozón zabíja baktérie, vírusy, výtrusy, pleseň a všetky iné mikroorganizmy. Ozón ničí chemické prostriedky spôsobujúce pokazenie (pochádzajúce z emisie podlahových panelov, kobercov, izolácii, umelej hmoty...) Ozón odstraňuje organické a neorganické zápachy, ničí prchavé častice, ktoré prenášajú zápachy, ozón pachy nekryje, ozón ich odstraňuje.
Ako konkrétne prebieha dezinfekcia?
Samotná dezinfekcia si nevyžaduje žiadne mechanické zásahy do interiéru. Stačí ak pristavíte vozidlo, do ktorého umiestnime špeciálne zariadenie vytvárajúce ozón. Necháte pustený motor, vnútorný okruh ventilácie, zatvoríme okná a dezinfekcia prebieha. V závislosti od auta trvá celý proces 30 - 60 minút. Ozón sa koncentruje v aute a dezinfikuje celý priestor do hĺbky. Potom stačí auto vyvetrať na 5 - 10 minút. To je všetko. Žiadne sušenie ani zbytočne dlhá odstávka auta nehrozí.
Klimatizácia v aute tak ako každé zariadenie potrebuje pravidelnú údržbu. Odporúča sa vykonať aspoň raz za rok. Pokiaľ klimatizácia chladí, ľudia sú spokojný a viacej neskúmajú. To je ale zásadná chyba. Pri výraznejšom poklese úrovne chladiva a špeciálneho oleja Vám síce ešte klimatizácia chladí, ale kompresor je oveľa viacej namáhaný. To neúmerne zvyšuje riziko poruchy kompresora. Ak sa Vám chladivo alebo olej vyčerpajú úplne a kompresor sa nepokazí, je to šťastie, ktoré sa nemusí opakovať.
/uploads%2Fzlavadna.sk%2Fdeal%2Fimages%2F2013%2F0510%2F13681730717768.jpg)
Špeciálny olej, ktorý sa používa v systéme klimatizácie má za úlohu premazať kompresor a zároveň absorbuje okolitú vlhkosť. To však funguje iba dovtedy, kým vlhkosti nie je príliš veľa a olej ju už nie je schopný ďalej prijímať. Následne je kompresor ohrozovaný koróziou a rôznymi kyselinami, ktoré tu začnú vznikať. Tak ako pravidelne meníte motorový olej je potrebné meniť aj ten klimatizačný.
V čom spočíva kompletný servis mojej klimatizácie?
Ako sa hovorí nie je servis ako servis. Na Slovensku sa tradične rieši iba cena. Servis klimatizácie sa dá riešiť rôzne. Cenovo najvýhodnejšie a najčastejšie riešenie je keď Vám v servise iba doplnia chladivo (typ R134a). Tu sa ale neoplatí veľmi šetriť, keďže aj toto riešenie je lacnejšie iba o niekoľko €.
Kompletný servis v sebe zahŕňa
- úplné odsatie zvyšného chladiva a starého oleja
- vákuový test (zisťovanie netesností)
- opätovné naplnenie systému novým chladivom, olejom a UV farbivom (pomáha pri hľadaní netesností)
- záverečný test tlaku a funkcií klimatizácie
/uploads%2Fzlavadna.sk%2Fdeal%2Fimages%2F2013%2F0510%2F13681730712121.jpg)
Veľa ľudí ktorí majú nové auto a chodia s ním na pravidelnú servisnú prehliadku si myslí, že originálny servis Vám pri garančnej prehliadke spraví aj servis klimatizácie. To je ale omyl. Poriadne si pozrite, aké úkony Vám boli urobené. Väčšinou sa iba skontroluje, či je klimatizácia funkčná, vymení sa peľový filter a urobí sa dezinfekcia sprejom.
Na novom aute sa samozrejme počas tých troch či štyroch rokov pravdepodobne nič nestane. O to nepríjemnejší zážitok je, keď sa Vám po štyroch rokoch pokazí kompresor klimatizácie. Alebo Vám prestane chladiť a vy si dáte konečne spraviť poriadny servis počas ktorého sa vysaje zo systému zvyšok čiernej hmoty, ktorá bola kedysi olejom... (znak toho že koniec kompresora sa blíži)
Ak ste pozorne čítali náš článok, budete vedieť že prevencia je v konečnom dôsledku vždy lacnejšia.